Geesinknorba is een internationaal waste management bedrijf, gespecialiseerd in duurzaamheid. Sinds eind 2019 werkt Geesinknorba met de TellApe app in hun Nederlandse magazijn in Emmeloord. De TellApe oplossing is bedoeld om het bijhouden van emballage te versimpelen en het verlies van transportitems te voorkomen. Hoe zij het gebruik van deze app ervaren en wat de invloed hiervan was op het probleem waar zij mee kampten, vertelt Sjoert Bakker, Teamleider Magazijn, in onderstaande case.

Wat is TellApe?

TellApe is de nummer één emballage-administratie en registratie app. De software is makkelijk in gebruik en heeft verschillende functionaliteiten zodat realtime overzichten geboden kunnen worden. Aan de voorkant kunnen chauffeurs of laadlosmedewerkers tijdens transacties en overdrachten gegevens invoeren over de emballage. Deze data kan vervolgens aan de achterkant, door in te loggen in de webapp, door administrateurs worden ingezien en verwerkt. Via het online portal en de mobiele applicatie, te gebruiken op Android devices, krijgen bedrijven dus inzichten geboden in hun emballagegegevens. Hieronder vallen bijvoorbeeld de verschillende typen emballage, emballagesaldo’s, locaties en kosten.

Een groot voordeel hieraan is dat gemakkelijk en snel een compleet overzicht wordt betreffende de voorraad, uitstaande en inkomende emballage. Kosten worden direct inzichtelijk en met de nieuwe scanfunctionaliteit kunnen specifieke emballage items bijgehouden worden. Zo is duidelijk hoe vaak één item is uitgegeven en ook wanneer bedrijven deze uit rotatie moeten halen. Met de TellApe oplossing worden bedrijven geholpen met het optimaliseren van hun emballagestromen en emballageverliezen worden tegengegaan. Door de veelzijdigheid van de applicatie en de mogelijkheid tot het toevoegen van eigen emballagetypen, kunnen een uiteenlopende hoeveelheid bedrijven geholpen worden. In deze case lees je meer over onze TellApe-klant Geesinknorba en hoe zij profiteren van de oplossing.

Hoe kwamen jullie in contact met TellApe?

“We waren al een poosje opzoek naar iets waarmee we onze emballage konden gaan bijhouden en registreren. We hadden wel eens wat in Excel en Acces geprobeerd, maar dat werkte allemaal toch net niet voor ons. Daarnaast hadden we ook al op wat verpakkingsbeurzen en logistieke beurzen gezocht, maar ook hier konden we toch niet vinden wat we zochten. Uiteindelijk zijn we maar een beetje gaan googelen en daar kwamen we onder andere TellApe tegen. De andere partijen waren wat grotere jongens, waarbij de emballageregistratie deel uitmaakte van een compleet pakket. Dat werd ons eigenlijk net wat te groots. Dit was eigenlijk precies wat we zochten.”

Wat is het probleem waar jullie mee te maken hadden?

“Wij hadden een probleem met het beheren van onze emballage, we bleven maar nieuwe artikelen kopen. We wisten eigenlijk niet goed wat er daarna gebeurde omdat we geen zicht hadden op wat we nu daadwerkelijk hadden. En dit was niet alleen bij ons het geval, ook bij onze toeleveranciers was hier sprake van. Voor ons gevoel gebeurden er ook dingen mee waarvoor wij het niet aangeschaft hadden. Maar hard maken konden we het niet, want nergens stond vast wat we hadden aan emballage en wat we afgestuurd hadden.

Waar we verder nog tegen aan liepen was, dat wanneer onze toeleveranciers emballage nodig hadden, we dit vaak kort van te voren te horen kregen. We moesten dan direct alles bij elkaar zoeken en klaarzetten, wat aardig wat tijd koste. Nu zijn we het steeds voor. We kunnen de saldo’s bij onze leveranciers zien, en wanneer we zien dat het richting de 0 loopt zorgen dat er al het een en ander klaarstaat als ze weer komen.”

Was dit een zorg voor het bedrijf?

“Zorg is misschien een te groot woord. We waren er op tijd bij en het probleem was gelukkig nog niet zo groot dat we hier ons enorme zorgen over hoefden te maken. Doordat we emballage bleven verliezen ging er echter wel tijd en geld aan verloren en dat is natuurlijk niet ideaal. En deze tijd en geld zet ik liever in voor nuttige dingen.”

Hoe heeft TellApe geholpen dit probleem op te lossen?

“Via TellApe hebben we nu bij Geesinknorba een duidelijk overzicht over onze emballage, dat was voor ons het belangrijkste. We weten wat er bij onze leveranciers staat en ook wanneer we weer moeten bijvullen. Daarnaast kunnen we inzien wat ze nog van ons te goed hebben, en nog veel meer. Wat ik vooral frappant vind is dat ik, sinds de invoering van de TellApe oplossing, steeds genoeg emballage heb. Voorheen moest ik nog wel eens schrapen om de zaak bij elkaar te krijgen, nu hoeft dat niet meer.”

Wat vinden jullie als gebruikers persoonlijk het fijnst aan TellApe?

“Wij vinden het overzicht dat je hebt het fijnst, je weet gewoon waar je aan toe bent. Daarnaast bespaar je met de app tijd en geld. Er is geen frustratie meer over waar de handel blijft en er zijn ook geen nare verassingen meer bij een leverancier. Het kwam namelijk wel eens voor dat zij bijvoorbeeld claimde nog zoveel pallets te krijgen of iets in die richting, dat komt nu niet meer voor.

Daarnaast merkten we op dat de technologie achter de oplossing erg goed was. De app is namelijk bijzonder gedetailleerd maar toch eenvoudig in gebruik. We hadden allemaal iets van, dit hadden we 10 jaar eerder moeten hebben!”

Voor wie zijn de voordelen het meest merkbaar?

“Zoals al aangegeven, het barst van de voordelen. En dat is niet alleen binnen ons bedrijf merkbaar. Ook mijn toeleveranciers kunnen profiteren van de voordelen. Ze hoeven nu bijna niet meer om emballage te vragen. Ze krijgen op tijd wat ze nodig hebben, ik beveel het zeker aan iedereen aan.”

Hoe kan TellApe jouw bedrijf/branche helpen?

Door de multifunctionaliteit van de app is het voor verschillende bedrijven uit diverse branches mogelijk om de oplossing te gebruiken. TellApe maakt het namelijk mogelijk om elke soort emballage toe te voegen aan het portal, zelfs bedrijfsspecifieke emballage. Bloemfusten, Broban kratten, pallets, bierfusten, herbruikbare dozen, Deense karren, plantentrays, Dolav bakken, containers, viskisten, klapkratten, trolleys, dolly’s en nog veel meer kunnen met behulp van TellApe geregistreerd worden. Hierdoor is TellApe dus niet alleen voor bedrijven als Geesinknorba, maar ook bakkers, brouwers, bloemisten en nog veel meer.

Zoals vermeld kunnen chauffeurs en laadlosmedewerkers gebruikmaken van de emballage-app. Dit komt omdat de applicatie twee workflows heeft en een overkoepelend online portal. Jouw chauffeurs en laadlosmedewerkers registreren tijdens ieder moment van uitgifte of inname welke emballagetransacties er plaats vonden. Zo kan elke overdracht geregistreerd worden, de ontvangende partij kan deze zelfs digitaal bevestigen en ondertekenen in de app. Vervolgens kan de administratie in het overzichtelijke portal alle emballagetransacties inzien en beheren. De app is gebruiksvriendelijk, duidelijk, snel en levert persoonlijke inzichten die onmisbaar zijn voor jouw bedrijf!

 

Wil jij net als Geesinknorba gebruik maken van TellApe, ben je benieuwd hoe TellApe jouw processen kan optimaliseren of heb je een andere vraag over onze diensten? Neem gerust contact op, TellApe komt graag met je in gesprek.

Contact opnemen

 

Vind ons op social media