In Nederland staan wij bekend om verschillende dingen, maar één van deze dingen waar wij collectief het meest trots op zijn, zijn onze bloemen. Ook internationaal is de liefde voor deze snijbloemen groot, en Lars Elbæk zag hier een kans. Met zijn bedrijf FloraNova exporteert hij snijbloemen en planten van Nederlandse bodem, rechtstreeks van de veiling in Aalsmeer naar de bloemenliefhebbers in Denemarken.

Om het juist transporteren van deze bloemen te garanderen, werken ze bij FloraNova met meermalige emballage, oftewel herbruikbare transportitems. Ondanks de vele voordelen brengt dit ook verschillende risico’s met zich mee. De registratie van bloemenfust is heel belangrijk, hierom maken ze nu gebruik van TellApe. In dit blog lees je alles over hoe zij de app gebruiken en wat het betekent om in de bloemensector te werken met meermalige emballage. 

 

Waar houdt FloraNova zich mee bezig?

“FloraNova is een webgebaseerde bloemengroothandel, waar klanten via onze partner Van Dijk Bloemen direct aan de Aalsmeer Veiling in Nederland bloemen inkopen. We zijn een klein bedrijf bestaande uit twee mannen en twee vrachtwagens die ’s nachts en ’s ochtends vroeg bloemen bezorgen bij bloemenwinkels, maar elke dag hebben we ergens tussen de 1200 en 1500 verschillende snijbloemen om uit te kiezen. Naast het zelf inkopen van onze planten zijn wij aangesloten bij Waterdrinker, een groothandelaar in potplanten op de veiling in Aalsmeer. Hier bieden we dagelijks zo’n 2500 verschillende planten aan.

We halen onze bloemen rechtstreeks uit Columbia, Ecuador en Kenia, om er maar een paar te noemen. Bovendien krijgen we elke ochtend rechtstreeks van Nederlandse tuinders bezuinigingen om versheid te garanderen. We gebruiken Deense Trolleys en plastic kratten om bloemen te vervoeren. Bij het bezorgen nemen we de spullen terug die we de vorige keer hebben achtergelaten.” 

Hoe kwamen jullie in contact met TellApe? 

“Ik werkte toevallig ook aan een eigen emballage oplossing! Ik vroeg mezelf op een dag af. ‘Mijn leverancier heeft altijd X-bedrag en ik stuur X-bedrag terug, en ik ben benieuwd wat het saldo is.’ Ik had een idee en we waren behoorlijk ver, maar ik wilde dat het als universitair onderzoek zou worden uitgevoerd. Het kostte ook behoorlijk wat tijd om de juiste aanpak en doelgroep te vinden, omdat niemand begreep hoe groot het probleem was. Toen ik verder ging met onderzoeken naar informatie, ontdekte ik TellApe.

Ik vond TellApe eigenlijk door te zoeken op Google, en ik sprak met een collega. Ik wist al wat ik wilde, dus het ging vrij makkelijk en snel. Wel heb ik grote ambities wat betreft emballagemanagement. Zo hoop ik in de toekomst items door de hele keten te kunnen traceren. Uiteindelijk wil ik zelfs toewerken een database waarin alle bedrijven hun verpakkingssaldi kunnen inzien.”

Wat is het probleem waar jullie mee te maken hadden?

“We waren opzoek naar een oplossing voor de registratie van bloemenfust en mijn leverancier merkte ook dat dit iets was wat we nodig hebben. We stuurden vroeger losse facturen voor de bloemenemmers, maar dit kostte veel tijd. Je moet namelijk berekenen en onthouden hoeveel je hebt. Ook betaalde ik bijvoorbeeld voor de bloemenkarren bij één leverancier met een andere, maar ik zie het nergens terug. Ik betaal 80 euro per kar, en het wordt niet toegevoegd aan een factuur.

Dit is natuurlijk erg onhandig, maar dit is momenteel eigenlijk de enige manier waarop mensen het begrijpen. Het risico wordt onderschat. Er is een enorme hoeveelheid geld die omgaat in de branche, en dat zijn slechts de emmers. Het is een erg kwetsbaar systeem, vooral omdat mensen zich niet bewust zijn van de geldwaarde. Dit is waar TellApe een voordeel is, het biedt inzichten.”

Mijn leverancier heeft altijd X-bedrag en ik stuur X-bedrag terug, en ik ben benieuwd wat het saldo is.

Was dit een zorg voor het bedrijf?

“Zorg is misschien een te groot woord. We waren er op tijd bij en het probleem was gelukkig nog niet zo groot dat we hier ons enorme zorgen over hoefden te maken. Doordat we emballage bleven verliezen ging er echter wel tijd en geld aan verloren en dat is natuurlijk niet ideaal. En deze tijd en geld zet ik liever in voor nuttige dingen.”

Hoe heeft TellApe geholpen dit probleem op te lossen?

“Ik werk met meerdere winkels, met meerdere leveranciers, waarbij transportitems van meerdere leveranciers binnenkomen. Er zijn veel belanghebbenden en sommige bedrijven verliezen ook substantieel geld, maar we stelen ook van elkaar. Als ik dingen mee terugneem waarvan ik weet dat ze niet van mij zijn, is dat stelen, en iemand doet hetzelfde bij mij. Één emmer verliezen is niet duur, maar als je er 20 per week kwijtraak, loopt dat snel op. TellApe biedt belangrijke inzichten, vooral in kosten, en het versimpelt de registratie van bloemenfust. Omdat ik registreer met TellApe heb ik niet meer het probleem dat ik niet weet waar welke items heengaan of vandaan komen. Ook hoef ik me geen zorgen meer te maken over significante verliezen. ”

Wat vinden jullie als gebruikers persoonlijk het fijnst aan TellApe?

“Het is erg gebruiksvriendelijk en gemakkelijk. Het zou heel leuk zijn om automatische locaties toe te voegen, maar nu ben ik tevreden over de services. Ik denk dat het door iedereen kan worden gebruikt, het is gemakkelijk en toepasbaar in de hele keten. Ook biedt TellApe als basis mogelijkheden waar je nog niet eens van kunt dromen. Iedereen die iets met huren te maken heeft, kan er baat bij hebben. Het bespaart papierwerk en is simpel te gebruiken. Het is ook fijn dat TellApe openstaat om naar gebruikers te luisteren en naar toekomstige ontwikkelingen te kijken.”

Ik denk dat het door iedereen kan worden gebruikt, het is gemakkelijk en toepasbaar in de hele keten.

Hoe omschrijf je TellApe in een paar zinnen?

“Ik ben gewoon erg tevreden. TellApe is een goeie, tijdbesparende oplossing, de registratie van bloemenfust en andere items is eenvoudig en het helpt verlies van geld en activa te voorkomen.”

Hoe kan TellApe jouw bedrijf/branche helpen?

TellApe is de nummer één emballage-administratie en registratie app. Door de diversiteit van de oplossing is het voor bedrijven uit verschillende branches mogelijk om de oplossing te gebruiken. Niet alleen de registratie van bloemenfust is mogelijk met TellApe. Meermalige emballage uit elk bedrijf, ook speciaal ontwikkelde, persoonlijke items, kunnen met behulp van TellApe geregistreerd worden. Zo kunnen bedrijven in elke branche gebruikmaken van de emballage-oplossing TellApe.

Chauffeurs en laadlosmedewerkers registreren items in de emballage-app en de ontvangende partij kan deze registraties digitaal bevestigen en ondertekenen in de app. Vervolgens kan de administratie in het overzichtelijke portal alle emballagetransacties inzien en beheren. De app is gebruiksvriendelijk, duidelijk, snel en levert persoonlijke inzichten die onmisbaar zijn voor jouw bedrijf!

 

Wil jij ook starten met TellApe, wil je meer weten over procesoptimalisatie of heb je een andere vraag over onze diensten? Neem gerust contact op, TellApe komt graag met je in gesprek.

 

Kom in contact

 

Vind ons op social media