De FMCG branche is een grote gebruiker van meermalige emballage. Binnen de branche worden veelal kratten gebruikt bij het vervoeren van items, ook wel klapkratten, stapelbakken of CBL-kratten genoemd. Net zoals met andere meermalige emballage, zijn dit waardevolle items die geregistreerd moeten worden. TellApe wordt hierdoor ook ingezet binnen de FMCG-branche. In dit blog geven we een praktijkvoorbeeld van het beheer en registratie van deze items. 

 

Hoe gebruikt het FMCG-bedrijf emballage?

Binnen het bedrijf zijn veel verschillende vormen van emballage in omloop, de producten lopen namelijk erg uiteen. Uit gesprekken met medewerkers bleek dat er in totaal ongeveer 30 soorten emballage in gebruik zijn. De soorten en hoeveelheden van deze emballage zijn daarnaast ook weer seizoensgebonden. Bovendien is sinds drie jaar het gebruik van emballage toegenomen ten opzicht van eerdere jaren. Dit komt o.a. door de overnames en groei van de omzet. Deze factoren maken het beheer extra lastig.

Waar zijn de uitdagingen rondom emballage?

Eerder zijn al de verschillende factoren vermeld, die het moeilijk maken om de emballage te beheren en registreren. Daarnaast liepen er verschillende huurcontracten voor meermalige kratten. Emballagemutaties werden wel bijgehouden in het ERP-pakket, de inzichten waren echter beperkt. Het grootste struikelblok had echter te maken met de emballagevoorraad en het voorraadbeheer. 

Leverde dit problemen op voor het bedrijf?

Wanneer geen goed zicht is op de emballagevoorraad en de wijze van voorraadbeheer, krijgt men te maken met overschotten en onnodige kosten. Overschotten bemoeilijken het beheren en registreren van emballage, doordat de aantallen hoog zijn en niet altijd duidelijk is waar de overschotten zich bevinden. Voorafgaand aan de gesprekken met onze experts had dit bedrijf 2,25 keer het aantal kratten op voorraad.

Hoe heeft TellApe geholpen dit probleem op te lossen? 

Duidelijk is geworden waar emballage nodig is en waar emballage staat opgeslagen. Daarnaast zijn er nieuwe inzichten gekregen in de omloopsnelheid van de emballage. Nu weet het bedrijf dus wat de levensduur is van items en hoe snel emballage weer opgehaald kan worden. Ook is nu inzichtelijk wat de minimale vooraad emballage moet zijn om het productieproces niet te verstoren. 

Door deze informatie heeft het bedrijf veel beter grip op de emballage. Bovendien hebben zij de totale emballagevoorraad gelijkmatig naar beneden weten te brengen. Inmiddels zijn de processen rondom emballage geoptimaliseerd en is er nog maar 1,25 keer het aantal kratten op voorraad.

Welke voordelen ervaren jullie?

Het inzetten van de emballagetool en het optimaliseren van de processen heeft verschillende voordelen voor het bedrijf opgeleverd. Zo zijn er in de eerste plaats kosten bespaard op emballage, omdat er meer winst overblijft. Deze kosten zijn o.a. bespaard op de emballagehuur, er is namelijk een kleiner huurcontract afgenomen. Hierdoor zijn de vaste lasten lager geworden en wordt er efficiënter gebruik gemaakt van de productieruimte en opslag. Door deze efficiëntere inrichting kon het bedrijfs zelfs een nieuwe productielijn openen!

Hoe kan TellApe jouw bedrijf helpen?

Onze TellApe oplossing zorgt er niet alleen voor dat emballagekosten inzichtelijk worden, het biedt ook een volledig overzicht van de aantallen, locaties en gebruikers van de emballage. Via twee workflows en een online portal voor administrateurs zorgt de app voor een complete samenvatting van de data omtrent jouw bedrijfsemballage. De applicatie is multifunctioneel, gebruiksvriendelijk en voorspellend van aard. Met de data die TellApe genereert kunnen gebruikers analyses en prognoses doen, die zorgen voor een sterker, meer liquide bedrijf.

 

Wil jij ook starten met TellApe? Neem gerust contact met ons op, wij gaan graag in gesprek.

 

Kom in contact

 

Vind ons op social media